Stokrotka Magazyn

Zakwaszenie organizmu

Zakwaszenie organizmu

Wiele słyszy się o szkodliwych skutkach zakwaszenia organizmu. Mimo to, wciąż dla wielu z nas brzmi ono tajemniczo. Sprawdź, czy to zagadnienie dotyczy Ciebie.

Równowaga to podstawa

Neutralne pH krwi człowieka wynosi 7,35-7,45 i takie jest optymalne dla rozmaitych reakcji zachodzących w komórkach naszego ciała. W lekko zasadowym środowisku procesy fizyczne i chemiczne przebiegają prawidłowo. Właściwą równowagę kwasowo-zasadową w organizmie można osiągnąć dzięki dobrze zbilansowanej diecie. Produkty bogate w sód, potas, wapń, magnez działają alkalizująco, natomiast te z dużą zawartością fosforu, chloru czy siarki – zakwaszająco.

Czym jest zakwaszenie organizmu

Powstaje ono, gdy dojdzie do zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli pH krwi będzie niższe niż 7,35. Na początku nadmiar kwasów odkładany jest w tkance łącznej, przez co usuwanie szkodliwych substancji jest utrudnione. Kryształki kwasu gromadzą się w stawach, a następnie w mięśniach. Organizm do pewnego momentu potrafi samodzielnie bronić się przed wysokim zakwaszeniem. Pobiera wapń z kości i zębów, magnez z mięśni, tworzy zasady i samodzielnie neutralizuje kwasy, nie jest to jednak dla nas korzystne.

Przyczyny zakwaszenia organizmu

Najczęstszą przyczyną zakwaszenia jest zła dieta, uboga w składniki mineralne i mikroelementy, odchudzanie, zwłaszcza głodówki lub dieta wysokobiałkowa. Niebezpiecznie zakwasza organizm również nadużywanie leków, np. przeciwbólowych, długotrwały stres oraz używki takie jak alkohol, nikotyna, a nawet kawa i czarna herbata.

Skutki i objawy zakwaszenia organizmu

Pierwszymi objawami zakwaszenia organizmu, które powinny nas niepokoić są niestrawność, bóle głowy, wahania nastoju, kłopoty z pamięcią i koncentracją, zmęczenie, złe samopoczucie, choroby skóry, wypadanie włosów, bóle mięśni i kości. Nieleczone zakwaszenie organizmu może doprowadzić do osteoporozy, sarkopenii, nowotworów i cukrzycy, która uszkadza nerki, oczy, serce i układ nerwowy. Należy pamiętać, że stopień zakwaszenia zwiększa się wraz z wiekiem, pogarszając jakość życia przez obniżenie samopoczucia.

Sposoby na zakwaszenie organizmu

Dieta zasadowa powinna składać się w 80% z produktów zasadotwórczych, a tylko w 20% z produktów kwasotwórczych. Doskonale odkwaszają organizm warzywa, takie jak szpinak, cukinia, rzodkiew, bakłażan, buraki, ziemniaki, seler, marchew, pomidory, brokuły, naturalne kiszonki oraz owoce surowe lub suszone, np. czarne porzeczki, cytryny, grejpfruty, wiśnie, śliwki, kiwi, arbuzy, banany, brzoskwinie, truskawki, maliny. Pomogą również migdały, zioła świeże i suszone, oliwa z oliwek, czarne oliwki, kasza gryczana i jaglana, ryż brązowy, makaron razowy, surowe mleko, masło, sery, zielona herbata, woda przegotowana lub mineralna niegazowana i skorupki kurzych jaj. Ważne jest unikanie stresu i aktywność fizyczna.

Wiosna ach to TY!

Wiosna to najlepsza pora na walkę z zakwaszeniem organizmu. Ruch na świeżym powietrzu dotleni zatrute tkanki. Spacery, bieganie, jazda na rowerze to bardzo dobry sposób na zrelaksowanie się i pozbycie stresu, a tym samym utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej. Jej zachowanie pomoże utrzymać radość i pełnię energii, na czym skorzysta nasze ciało i umysł. Nie lekceważ pierwszych objawów zakwaszenia organizmu!
Wiosna obfituje w świeże zioła, warzywa i owoce, które uzupełnią niedobory składników pokarmowych i witamin po zimie. Rzeżucha zawiera łatwo przyswajalne żelazo i wapń, dostarcza magnezu, potasu, cynku, selenu i innych mikroelementów. Jest potężnym zastrzykiem energii i dodaje cerze blasku. Zwróć uwagę, co masz na talerzu i zacznij się ruszać. Zdrowie i dobre samopoczucie na pewno są tego warte.

Komentarz pojawi się po zatwierdzeniu go przez redakcję.