Stokrotka Magazyn

Trening w upale

Trening w upale

Trening w upale kosztuje nas wiele, a dla niektórych może być nawet groźny. W ciepłe dni nie musimy jednak rezygnować z aktywności lub ćwiczyć wyłącznie w nocy – pamiętając o kilku zasadach, z pewnością przetrwamy lato w dobrej formie.

Gdy temperatura za oknem wzrasta, trenując, szybciej się męczymy, a jeśli przy tym zwiększa się wilgotność powietrza, musimy się nastawić na niemal ekstremalny wysiłek. Czy to oznacza, że musimy zrezygnować z treningów? Nie, ale należy zachować dużą ostrożność, by nie narazić się na niebezpieczeństwo.

Najwięcej tragicznych wypadków na trasach biegowych przydarza się latem, gdy odczuwalna temperatura sięga niekiedy 40°C. Do najczęstszych przyczyn zgonów wśród sportowców wytrzymałościowych należą atak serca, przegrzanie organizmu i wypicie zbyt dużej ilości wody. Nasz system chłodzenia zawodzi, a serce nie nadąża, więc utrata przytomności to odpowiedź organizmu na zaistniałe warunki.

Nawadnianie

Konieczność picia wody, nie tylko w ciepłe dni, jest niepodważalna, jednak o tej porze roku, a zwłaszcza podczas treningów, czynność ta zyskuje szczególne znaczenie. Już przed wysiłkiem pić należy małymi łyczkami i nie więcej niż 0,4 l wody na godzinę, by nie wypłukać z organizmu cennych mikroelementów. Warto sięgnąć po specjalistyczne napoje dla sportowców, które pomagają uzupełnić niedobór elektrolitów, gdyż picie zwykłej wody może być mało efektywne w tym kontekście. Podczas treningu wodę popijamy małymi łykami, mniej więcej co 20 minut. Unikajmy bardzo zimnych napojów. Jedzmy też dużo produktów bogatych w wodę, takich jak arbuzy, melony, ogórki, pomidory.

Jak ćwiczyć?

Sporty wodne to nieodłączny element aktywności w ciepłe dni, a jest w czym wybierać! Unikajmy jednak stałej ekspozycji na słoneczne promienie i nie ćwiczmy w porze największego nasłonecznienia, a więc między 11.00 a 15.00. Na trening wybierajmy miejsca zacienione. Dotyczy to wszelkiej aktywności w upalne dni, również jazdy na rowerze czy biegania. Strój treningowy powinien być w jasnych kolorach i wykonany z oddychających, technicznych, odprowadzających wilgoć materiałów. Stosujmy kremy z wysokim filtrem UV (nie pomijając ust i uszu), nie zapominajmy o okularach przeciwsłonecznych i czapce lub daszku (również jasnych, z lekkich materiałów, z siateczką, które można oblać wodą, by się schłodzić – zwilżanie odzieży to niezawodny sposób na zwiększenie komfortu ćwiczeń, jednak nie dotyczy to bawełny, z której lepiej zrezygnować). Zainwestujmy w profesjonalne skarpetki, by uniknąć otarć i odparzeń.

Nigdy też nie zaczynajmy treningu bez odpowiedniej rozgrzewki – w upalne dni nie musi być ona bardzo długa, jednak nie wolno jej pomijać! Po treningu wygospodarujmy chwilę na uspokojenie organizmu – wystarczy 10 minut spokojnego marszu i stretching.

Komentarz pojawi się po zatwierdzeniu go przez redakcję.