Stokrotka Magazyn

Crossfit na start!

Crossfit na start!

Zajęcia o tajemniczej nazwie „Crossfit” możemy znaleźć w każdym klubie fitness. Dzięki swojej skuteczności zyskały ogromną rzeszę fanów. Na czym polega skuteczność tego treningu?

Cross oznacza mieszankę, a także przekrój, natomiast słowo fit przypisuje się osobom sprawnym, będącym w formie. W skrócie, crossfit to trening siły i kondycji, który wykorzystuje ćwiczenia z wielu dyscyplin, a także angażuje mięśnie całego ciała.

Co ważne, trening crossfit przeznaczony jest dla każdego, nawet dla osób, które od dawna nie odwiedzały siłowni. Intensywność treningu można dopasować do wieku, a także kondycji osoby, która chce rozpocząć ćwiczenia. Warunkiem osiągnięcia sukcesu jest jednak regularność wykonywania ćwiczeń, a także zwiększanie ich intensywności.

Dlaczego warto?

Trening crossfit to krótkie i szybkie sekwencje kilku ćwiczeń, które wykonuje się bez przerwy przez czas od 15 do 20 minut. Ćwiczenia są bardzo intensywne, dzięki czemu utrzymują tętno w strefie określanej „fat burning zone”, czyli spalania tłuszczu. Tętno utrzymywane jest na poziomie 60-70 proc. tętna maksymalnego, dzięki czemu tłuszcz w naszych tkankach zamieniany jest w energię. Dodatkowo, trening crossfit przyczynia się do regulacji gospodarki hormonalnej, która odpowiada za odpowiedni poziom insuliny we krwi. Dzięki temu nie grozi nam zaglądanie do lodówki między posiłkami, a co za tym idzie, łatwiej będzie nam utrzymać odpowiednią sylwetkę. Ćwiczenia crossfit wspomagają układ oddechowo-krążeniowy, zwiększają pojemność płuc, a także poprawiają ukrwienie serca, dzięki czemu zwiększa się nasza wydolność.

Jak zacząć trening?

Dla osób, które zaczynają swoją przygodę z crossfitem, trening powinien być trochę spokojniejszy. Na początku należy skupić się na nabyciu takich umiejętności, jak szybkość czy zwinność. Możemy zacząć od kilku obwodów, które składać się będą z 4–5 różnych ćwiczeń, powtarzanych po 5 razy. Oznacza to, że będziemy wykonywać 4–5 wybranych ćwiczeń bezpośrednio po sobie bez przerw. Po zakończeniu ostatniego ćwiczenia możemy pozwolić sobie na krótki odpoczynek, który powinien trwać nie dłużej niż 2 minuty. Następnie powtarzamy cały obwód. Z każdym kolejnym treningiem powinniśmy zwiększać tempo i intensywność ćwiczeń. W przerwach należy uzupełniać płyny, najlepiej pijąc wodę.

Do najpopularniejszych ćwiczeń wykonywanych w treningu crossfit należą:

  • Burpees/krokodylki – ćwiczenia, które składają się z wyskoku, przysiadu, deski i pompek.
  • Skakanka – najbardziej efektywne są skoki obunóż.
  • Ćwiczenia z wykorzystaniem kettlebells – czyli specjalnymi odważnikami.
  • Pompki na pudle – wykonywane z kolanami lub nogami opartymi na pudle lub podwyższeniu (ok. 60 cm).
  • Wskakiwanie na podwyższenie lub przeskakiwanie platformy – podwyższenie powinno sięgać nam maksymalnie do wysokości kolan.
  • Sprinty – możemy wykonać je na bieżni lub ustawić kilka stacji znajdujących się od siebie w odległości ok. 100 metrów; następnie można dobiegać do nich na zmianę.
  • Brzuszki v-upy – wykonujemy je, leżąc na plecach, przy jednoczesnym unoszeniu górnej części ciała i nóg do pionu.

Komentarz pojawi się po zatwierdzeniu go przez redakcję.