Stokrotka Magazyn

Wiosenne oczyszczanie

Wiosenne oczyszczanie

Chcesz odnowić swoje ciało i przywrócić mu energię po zimie? Przede wszystkim oczyść się z toksyn!

Monika Dajkowska-Bichta
dietetyk kliniczny z wieloletnim stażem, doradca żywieniowy w sklepach sieci „Stokrotka”.

O toksynach

Niestety w naszym otoczeniu jest ich zbyt dużo. Toksyny znajdują się nie tylko w zanieczyszczonym powietrzu, ale także w wysoko przetworzonych produktach spożywczych oraz tych pochodzących z niekontrolowanych upraw, silnych środkach do czyszczenia oraz kosmetykach bez naturalnych składników. Pamiętajmy, że szkodliwa chemia dostaje się przez skórę prosto do krwiobiegu, nie przechodząc przez odtrucie w wątrobie. Dlatego też warto odwołać się do wiedzy babć i zastąpić środki chemiczne łagodniejszymi preparatami (np. sodą, sokiem z cytryny lub szarym mydłem).

Nadmiar toksyn wokół i wewnątrz nas może prowadzić do:

  • przeciążenia organów wewnętrznych,
  • pogorszenia stanu skóry,
  • uciążliwych dolegliwości żołądkowych,
  • pogorszenia samopoczucia: bólu głowy, mięśni i stawów, symptomów jak przy alergii, przemęczenia,
  • stanów zapalnych, chorób neurologicznych.

Zwracaj uwagę na skład oraz pochodzenie żywności. Włącz do jadłospisu warzywa i owoce BIO!

Kiedy rozpocząć oczyszczanie?

Zima często powoduje, że czujemy się ospali i zmęczeni. Prawdopodobnie przeszliśmy przeziębienie lub grypę, kurowane lekami i antybiotykami, które źle wpływają na pracę jelit, ograniczając florę bakteryjną odpowiadającą za odporność i przyswajanie minerałów. Co gorsza, przed nami przesilenie wiosenne, które nie poprawia wydolności ani nastroju. Wraz z pozbawieniem się toksyn i pozostałości leków możemy ominąć wszystkie przykre dolegliwości! Detoksykacja powinna minimum trwać 3 dni, a maksymalnie tydzień. Zalecamy pierwsze dwa dni spędzić w spokojnym otoczeniu, gdzie można odpocząć i zrelaksować się. Warto więc zaplanować proces detoksykacji na weekend lub urlop. Po upływie dwóch dni przyzwyczajamy się do zmienionego trybu życia i odżywiania, odzyskujemy witalność, siłę i sprawność. Wymaga to jednak odpowiedniego nastawienia i przygotowania.

Przebieg oczyszczania

Po odpowiednim przygotowaniu można przystąpić do pełnego oczyszczenia. W tym celu sięgamy po wodę z cytryną, świeże owoce i warzywa. Ważnym dodatkiem są napary ziołowe (czystek, pędy sosny, mięta, pokrzywa) i przyprawy: kurkuma, imbir, pieprz cayenne, które zapobiegają wychładzaniu, pobudzają naczynia krwionośne do wydalania toksyn, działają bakteriobójczo.

Co jemy?

Jadłospis przez pierwsze dwa dni powinien bazować wyłącznie na bezmlecznych koktajlach warzywno-owocowych, niekiedy z dodatkiem nasion chia. Owoce i warzywa zawierają witaminy wspomagające oczyszczanie wątroby (A, PP, witaminy z grupy B), a wiosną dodatkowo zyskujemy dostęp do wartościowych odżywczo nowalijek! Bardzo ważne jest włączenie alg morskich (spirulina, chlorella), które działają na metale ciężkie jak gąbka, wchłaniając je i niwelując. Miksowanie składników sprawia, że wartości odżywcze w płynnej formie już w ciągu 15 minut trafiają do krwiobiegu. Trawienie takiego posiłku jest znacznie łatwiejsze.

Codzienne wypicie ciepłej wody z cytryną ma duże znaczenie – nie tylko wspomaga metabolizm, ale także delikatnie oczyszcza organizm i wspiera odporność. Pamiętaj, aby przez cały dzień odpowiednio się nawadniać!

Przez kolejne dni można stopniowo urozmaicać posiłki przez obróbkę termiczną warzyw (pieczenie w rękawie, gotowanie na parze, duszenie w wodzie). Czwartego dnia można dodać wybraną kaszę.

Pełne oczyszczanie w narządach wewnętrznych przebiega w 3 fazach:

    1. Oczyszczanie jelit (wspomagane błonnikiem w nasionach chia, siemieniu lnianym, owocach ze skórkami).

    2. Dwuetapowa regeneracja wątroby (neutralizacja toksyn wspierana świeżymi sokami warzywno-owocowymi).
    3. Oczyszczanie nerek i ponownie jelit (detoksykacja działa w pełni, warto ją wspierać imbirem, pokrzywą, miętą, dziurawcem, koprem włoskim, czarnuszką, czystkiem).

Regulacja sposobu odżywiania i uzupełnienie go o niezbędne składniki zapewniają prawidłowy przebieg całego cyklu. Poza odpowiednim odżywianiem pomocą w oczyszczaniu są lekkie ćwiczenia fizyczne (pilates, joga, spacery, gimnastyka), sauna oraz masaż.

Dla zdrowia powinniśmy raz na pół roku oczyszczać organizm z toksyn. Zachęcamy także do tego, aby po oczyszczaniu nie powracać do niezdrowych, bezwartościowych produktów, ograniczyć smażenie, a także stosowanie cukru i białej mąki.

Komentarz pojawi się po zatwierdzeniu go przez redakcję.