Stokrotka Magazyn

Świadome zakupy – zwroty i reklamacje

Świadome zakupy – zwroty i reklamacje

Bycie świadomym konsumentem pozwala uniknąć wielu nieprzyjemności. Odrobina wiedzy na temat podstawowych praw konsumenta może pomóc w podejmowaniu decyzji o zakupach oraz podczas późniejszych kłopotów z korzystaniem z towaru.

Zwrot – kiedy można oddać zakupiony towar?

Wielu z nas jest przekonanych o tym, że kupując daną rzecz, możemy ją zwrócić do sklepu w ciągu kilku dni bez podawania przyczyny – nawet wówczas, kiedy towar jest w pełni sprawny i nie ma żadnych wad. Zwróćmy jednak baczną uwagę na to, czy zakupu dokonaliśmy online, czy w sklepie stacjonarnym. Zgodnie z obecnymi przepisami, w tym drugim przypadku sprzedawca może nie przyjąć zwrotu towaru, jeśli nie podał wcześniej do informacji, iż taki zwrot jest możliwy. Musimy liczyć się więc z możliwością odmowy w sytuacji, kiedy chcemy oddać zakupiony wcześniej przedmiot. Część przedsiębiorców, wychodząc naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom klientów, zgadza się jednak na to, aby konsumenci mogli dokonać zwrotu towaru – co ważne, w nienaruszonym stanie – w określonym terminie (na przykład w ciągu dwóch tygodni od zakupu). Inaczej sprawa się ma, jeśli chodzi o sklepy internetowe. Kupując online (jako osoba prywatna) mamy prawo do zwrotu bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od dokonania zakupu.

Zwrot, reklamacja, gwarancja, rękojmia – to pojęcia, których znajomość jest podstawą świadomych (i udanych) zakupów.

Reklamacja – zasady reklamowania produktów

Co jeśli kupiona rzecz okazuje się wadliwa? Wówczas mamy prawo złożyć reklamację. Zawsze możemy skorzystać z prawa rękojmi. Jeśli się na to zdecydujemy, kierujemy pismo reklamacyjne do sprzedawcy, który ma obowiązek zwrócić nam pieniądze za zakupiony towar, naprawić go, wymienić na nowy bądź obniżyć początkową cenę. To konsument wybiera preferowaną opcję i żąda określonego działania od przedsiębiorcy. Podstawowy okres rękojmi wynosi dwa lata. W trakcie trwania owego okresu możemy wnioskować o reklamację na zasadzie rękojmi, o ile towar ujawnił wcześniej nieodkrytą wadę.

Drugą, obok rękojmi, podstawą składania reklamacji, jest gwarancja. Gwarant – czyli podmiot dający gwarancję na towar – w formie pisma gwarancyjnego samodzielnie, dobrowolnie i na własnych zasadach określa zakres gwarancji. Przed ważnym i kosztownym zakupem zawsze warto dokładnie przeczytać umowę gwarancyjną i zaznajomić się z jej zasadami. Być może okaże się, że gwarant wymienił bardzo długą listę sytuacji, w których gwarancja przestaje obowiązywać. Oświadczenie gwarancyjne musi zawierać informacje na temat adresu gwaranta, zasięgu czasowego i terytorialnego gwarancji (być może obowiązuje ona tylko na terenie Polski, w innych krajach jej zasady są natomiast inne), praw przysługujących klientom w przypadku stwierdzenia wady produktu lub jego niezgodności z tym, co obiecywał opis.

Podstawą świadomych zakupów jest dokładne zaznajamianie się w warunkami transakcji, w tym zwrotów i reklamacji. Oczywiście nie warto przeglądać stosu dokumentów czy dopytywać sprzedawcy o szczegóły kupna w przypadku codziennych, niewielkich zakupów, jednak kiedy planujemy większy wydatek i chcemy nabyć rzecz mającą służyć nam przez długie lata – koniecznie powinniśmy to zrobić.

Komentarz pojawi się po zatwierdzeniu go przez redakcję.