Stokrotka Magazyn

Lekcja etykiety XVI: pobyt w hotelu

Lekcja etykiety XVI: pobyt w hotelu

Jak zachowywać się w hotelu, za co będziemy musieli dodatkowo zapłacić, do kogo zwrócić się o pomoc w razie potrzeby? Podpowiadamy!

Co jest w cenie?

Odpowiedź na pytanie, jakie usługi hotelowe są bezpłatne, a jakie wymagają dodatkowej opłaty, zależy od wykupionego pakietu. Jeżeli na przykład zabukowaliśmy nocleg ze śniadaniem – możemy być spokojni o smaczny posiłek serwowany rano. Gdy jednak dokonaliśmy rezerwacji samego pokoju, beż żadnych usług dodatkowych – za śniadanie zapłacimy osobno. Podobnie jest z większością hotelowych dodatków – cena pakietu obejmować może na przykład wariant wstawienia dodatkowego łóżka do pokoju lub łóżeczka dla dzieci, skorzystania z lodówki wyposażonej w napoje czy możliwość otrzymania posiłku do pokoju.

Pamiątki z pobytu

Nie wypada zabierać z hotelu żadnych pamiątek. Wyjątkiem są jednorazowe kosmetyki rozdawane przez hotel (jak szampon czy żel pod prysznic). Pamiętajmy, że jeśli w naszej walizce znajdzie się hotelowy ręcznik, kwiaty, ozdoby ścienne bądź inne przedmioty służące wszystkim gościom – zostanie to uznane za kradzież. W sytuacji, gdy faktycznie bardzo czegoś potrzebujemy, poprośmy o pomoc pracowników hotelu. Jeśli obiekt jest dobry i dba o najwyższe standardy obsługi – recepcjonistka czy pani pokojowa z radością spełnią naszą prośbę.

W hotelu pomocą służyć nam będzie konsjerż. To osoba, która opiekuje się gośćmi hotelowymi przez cały pobyt, aż do momentu wyjazdu.

Do kogo zgłosić się w potrzebie?

W większych i bardziej luksusowych hotelach istnieje cały sztab osób, które są odpowiedzialne za różnego rodzaju sprawy. I tak, nasze bagaże zaniesie do pokoju bagażowy. Jeśli nie chcemy korzystać z jego pomocy, grzecznie go o tym poinformujmy. Nie zachowujmy się nieuprzejmie – to, że sięga po nasz bagaż, należy do jego obowiązków. Recepcjoniści z kolei dokonają rozliczenia za usługi hotelowe, z których korzystaliśmy, poinformują nas o obowiązujących opłatach, słowem, dopilnują formalności związanych z pobytem w danym miejscu. Konsjerż natomiast wesprze nas w każdej sprawie, która nie mieści się w kompetencjach pozostałych członków załogi hotelowej. Myślimy o wynajęciu samochodu, chcielibyśmy wybrać się na krótką wycieczkę turystyczną, kupić bilet lotniczy, a może szukamy eleganckich butików w mieście? Zwróćmy się do konsjerża.
Jesteśmy zadowoleni z obsługi hotelowej? W dobrym tonie będzie pozostawienie napiwków – można to zrobić indywidualnie i tipować konkretne osoby albo pozostawić napiwek dla wszystkich pracowników podczas wymeldowywania się z hotelu.

Na korytarzu

Jak w każdym miejscu publicznym – także na hotelowych korytarzach obowiązują pewne zasady. Wypada witać się uprzejmie z obsługą hotelową i sąsiadami, nie należy natomiast chodzić w zbyt skąpych strojach (np. kąpielowych) czy samych ręcznikach. Jeśli planujemy pobyt z gromadką dzieci, powinniśmy uczulić maluchy na to, by zachowywały się grzecznie i nie były zbyt głośne, tak aby nie zakłócały spokoju pozostałym gościom. Szanujmy potrzeby innych, a wówczas wszyscy będziemy czuć się komfortowo.

Komentarz pojawi się po zatwierdzeniu go przez redakcję.