Stokrotka Magazyn

Lekcja etykiety V – zachowaj klasę w miejscu pracy

Lekcja etykiety V – zachowaj klasę w miejscu pracy

Każda firma ma własną specyfikę, widoczną również w codziennym stylu pracy, akceptowanych zachowaniach, czy stopniu zażyłości relacji między pracownikami. Jeśli jednak pracujesz w konkretnym miejscu od niedawna i jeszcze nie do końca poznałeś charakter jego funkcjonowania – trzymaj się kilku podstawowych zasad zachowywania się z klasą.

Tematy dozwolone

O ile z kolegami i koleżankami z pracy wypada rozmawiać praktycznie prawie o wszystkim, o tyle z szefem – lista dozwolonych zagadnień nieco się zawęża. Unikaj więc tematów kontrowersyjnych, jak aborcja, kara śmierci czy religia. Źle widziane są ponadto rozmowy o seksie i erotyce – trudno czasem określić, czy wymiana kilku na pozór niewinnych słów to zwyczajna konwersacja, czy już mobbing. O czym zatem pogawędzić z szefem podczas przerwy na kawę? Podróże, aktywność sportowa, nowości filmowe, muzyczne czy książkowe zawsze będą należeć do dobrych tematów. Możemy również skupić się na bieżących wydarzeniach – jeśli zbliżają się święta, długi weekend albo sezon wakacyjny, to zainicjowanie rozmowy o planach na spędzanie czasu wolnego będzie jak najbardziej na miejscu. Zwróć jednak uwagę na to, by nie być wścibskim i niedyskretnym – delikatność czy poczucie taktu podczas rozmów z przełożonym są niezbędne.

Spróbuj zaobserwować, jakie zasady panują w firmie. Najważniejsze, by zachowywać się naturalnie i mieć pozytywne nastawienie.

Czego unikać?

Lista zachowań nieakceptowanych w miejscu pracy jest bardzo długa. Otwiera ją cwaniactwo, przechwalanie się i ciągłe próby udowadniania, że jest się najmądrzejszym. Niezbyt dobrze widziane są też pochopne oceny współpracowników – szczególnie te negatywne. Jeśli nazwiesz kogoś leniem czy ciamajdą, Twoje relacje z kolegami i koleżankami na pewno ulegną pogorszeniu. Przesadne wychwalanie innych, fałszywe komplementy to kolejne punkty na spisie zachowań zakazanych w pracy. Postaraj się zaobserwować i zaakceptować zasady panujące w firmie – jeśli grzecznościowe rozmowy przy ekspresie do kawy są na porządku dziennym, nie staraj się ich unikać. Jeśli jednak należą do rzadkości – nie próbuj na siłę podejmować konwersacji. Działanie za wszelką cenę może przynieść efekty odwrotne od zamierzonych – bądź naturalny i obserwuj otoczenie, próbując się do niego zręcznie dostosować.

Jak traktować podwładnych?

Jak być szanowanym i lubianym przełożonym, którego polecenia wykonywane są bez mrugnięcia okiem, starannie i na czas? Po pierwsze – bądź uprzejmy. Jeśli zlecasz komuś wykonanie zadania, nie zapominaj o używaniu zwrotów grzecznościowych. Być może brzmi to banalnie, często jednak zapominamy, że słowa „proszę” i „dziękuję” mają wielką moc. Po drugie – postaw na działanie drużynowe. Twoi współpracownicy muszą wiedzieć, że macie do osiągnięcia wspólny cel. Powinni czuć Twoje wsparcie. Świadomość, że mogą na Ciebie liczyć i polegać na Tobie w każdej sytuacji jest bezcenna. Musisz ich wspierać swoją wiedzą, doświadczeniem oraz umiejętnościami i pomagać im zawsze, gdy tego potrzebują. Z drugiej strony, masz prawo wymagać – i to również powinieneś uświadomić podwładnym. Pokazując, że oczekujesz solidnej pracy nie tylko od nich, ale i sam wkładasz dużo wysiłku w codzienne wykonywanie obowiązków – stworzysz zdrową atmosferę w swoim teamie.

Komentarz pojawi się po zatwierdzeniu go przez redakcję.