Stokrotka Magazyn

Rozbudowujemy dietę niemowlaka

Rozbudowujemy dietę niemowlaka

Wprowadzanie stałych pokarmów do diety dziecka to stopniowy proces. Zazwyczaj większość dzieci gotowa jest do przyjęcia dodatkowych produktów w wieku od czterech do sześciu miesięcy.

Mamo, potrzebuję witamin!

Po ukończeniu czwartego miesiąca życia zwiększa się zapotrzebowanie dziecka na kalorie, witaminy i mikroelementy, takie jak żelazo, cynk czy chrom, dlatego mleko matki przestaje spełniać swoją funkcję odżywczą. Jednocześnie na tym etapie rozwoju przewód pokarmowy i układ nerwowo-mięśniowy dziecka zdolny jest do przyjęcia, przeżuwania i połykania stałych pokarmów. Jeśli niemowlak potrafi siedzieć, kontroluje ruchy głowy i szyi, to znaczy, że prawdopodobnie jest w pełni gotowy do wprowadzenia żywności innej niż mleko.

Nie za wcześnie ani nie za późno

Wyczucie odpowiedniego momentu na rozbudowanie dziecięcego jadłospisu jest niezmiernie ważne. Wprowadzając stałe posiłki zbyt wcześnie, gdy system trawienny oraz nerki nie są jeszcze wystarczająco rozwinięte, można narazić dziecko na liczne powikłania, infekcje, reakcje alergiczne, biegunki, a nawet późniejszą otyłość.
Zwlekanie z wprowadzeniem zróżnicowanej diety prowadzi natomiast do niedostatecznego spożycia wspomnianych wyżej kalorii, witamin i mikroelementów, co może wywołać niedokrwistość, anemię, a w konsekwencji negatywnie wpłynąć na tempo rozwoju dziecka oraz ogólną chęć spożywania stałych pokarmów.

Stopniowe zmiany

Wprowadzenie do diety dziecka zróżnicowanej żywności nie oznacza całkowitej rezygnacji z karmienia piersią czy mlekiem zastępczym. Mleko matki powinno pozostać podstawą żywienia do końca pierwszego roku lub nawet dłużej. Dzieci karmione piersią łatwiej trawią stałe pokarmy, ponieważ mleko zawiera enzymy uczestniczące w trawieniu tłuszczów, białek oraz węglowodanów.

Zboża – pierwszy stały pokarm

Zazwyczaj pierwszym pokarmem podawanym niemowlętom są zboża będące doskonałym źródłem żelaza, witamin z grupy B oraz potrzebnej do wzrostu i rozwoju energii. Warto zacząć od ziaren ryżu czy kukurydzy, ponieważ są one łatwostrawne i rzadko wywołują alergie.

Uwaga! Posiłki należy zawsze podawać dziecku łyżeczką, nigdy w butelce. Taki sposób karmienia zmniejsza ryzyko wystąpienia próchnicy i zapobiega zjedzeniu zbyt dużej ilości pokarmu.

Warzywa przed owocami

Warzywa powinny zostać wprowadzone przed owocami z prostego powodu – smaku. Gdy dziecko pozna w pierwszej kolejności słodki smak owoców, warzywa mogą wydać mu się mniej smaczne. Ponadto to właśnie warzywa są niezastąpionym źródłem witamin i minerałów. Należy je włączyć do menu malucha w drugiej połowie piątego miesiąca, mniej więcej trzy tygodnie po wprowadzeniu ziaren. Najlepiej przyswajalną formą będzie uwielbiane przez dzieci warzywne purée. Na początku zaleca się podawanie warzyw o łagodnym smaku, takich jak ziemniaki i marchew. Następnie można spróbować dyni, grochu, cukinii, kalafiora, szpinaku oraz brokułów.

Sok owocowy

Po wprowadzeniu warzyw do diety można pomyśleć o podaniu dziecku owoców. Dla urozmaicenia serwowanych potraw warto uraczyć malucha sokiem lub wieloowocowym koktajlem z odrobiną sycącego banana. Uwaga! Banany są wysokokaloryczne, dlatego należy stosować je z umiarem. Co ważne, w początkowej fazie wprowadzania owoców bezwzględnie trzeba unikać kwaśnych smaków, które drażnią niedojrzały układ trawienny. Z powodu wysokiej alergenności do 1. roku życia nie zaleca się podawania truskawek, malin oraz jeżyn.

Mięso – źródło żelaza

Mięso w karmieniu niemowląt wprowadza się pod koniec szóstego miesiąca. Ilość mleka oraz częstotliwość karmienia piersią zmniejsza się wtedy proporcjonalnie do ilości zjadanej przez dziecko innego rodzaju żywności.
Żelazo znajdujące się w mięsie znacznie lepiej wchłania się niż to pochodzenia roślinnego. Ryzyko wystąpienia objawów alergicznych zostanie zmniejszone, jeśli na początku wprowadzimy mięso indycze zamiast kurczaka oraz jagnięcinę zamiast wołowiny. Dla ułatwienia, posiekane mięso można podawać ze znanym już purée warzywnym.

Czy dziecko może jeść jajka?

Po mięsie w diecie niemowlęcia przychodzi pora na jajka. W pierwszej kolejności podaje się wyłącznie żółtka, najlepiej ugotowane na twardo, zmieszane z warzywami oraz ziarnami. Jajka należy serwować dziecku nie częściej niż trzy razy w tygodniu. Białko, aby uniknąć alergii, wprowadza się zazwyczaj dopiero po pierwszych urodzinach.

Produkty mleczne

Produkty mleczne, takie jak jogurty i miękkie sery, mogą wejść do menu niemowlaka po upłynięciu około siedmiu miesięcy od narodzin.
Z pewnością dobrze jest przyzwyczaić dziecko do urozmaiconych smaków oraz różnorodnej konsystencji pokarmów, zapewniając tym samym zdrowe i pełnowartościowe posiłki.

Komentarz pojawi się po zatwierdzeniu go przez redakcję.