Stokrotka Magazyn

Zdrowy sen – o czym pamiętać

Zdrowy sen – o czym pamiętać

Szybkie tempo życia i nadmiar obowiązków nie sprzyjają zachowaniu odpowiedniej higieny snu. A przecież jest on dla nas niezwykle ważny. Co zrobić, by uniknąć zaburzeń snu i wstawać codziennie wypoczętym?

Kiedy się martwić?

Dzień po źle przespanej nocy nie należy do przyjemnych. Jeśli przytrafiają się nam one sporadycznie lub jesteśmy w stanie łatwo wskazać przyczynę niewyspania (późny powrót do domu, maraton filmowy etc.) to nie powinniśmy się niepokoić. Gorzej, gdy bezsenność towarzyszy nam często i czujemy się nią coraz bardziej zmęczeni.

Jeśli więc spędzasz długie godziny na frustrującym oczekiwaniu na sen, sypiasz płytko i często budzisz się w nocy – najwyższy czas rozwiązać ten problem. Nie martw się jednak, na zaburzenia snu cierpi wiele osób i z reguły jego przyczyny są łatwe do wyeliminowania.

Bez wspomagania

Pamiętaj, że w przypadku kłopotów ze snem leczenie farmakologiczne to ostateczność. Działania niepożądane, które mogą wiązać się z przyjmowaniem lekarstw na bezsenność to między innymi zaburzenia koncentracji, niepokój i bóle brzucha. Część lekarstw stosowanych w leczeniu bezsenności osłabia też działanie środków na cukrzycę oraz tabletek antykoncepcyjnych. Złym pomysłem jest też sięganie po alkohol i inne używki.

Dekalog dobrego snu

Każdy, komu zależy na zdrowym śnie powinien rozważyć wprowadzenie w życie kilku prostych zasad:

  • 1. Wyciszenie przed snem – czytajmy, słuchajmy muzyki, niech wieczór stanie się synonimem czasu poświęconego na relaks.
  • 2.Zwiększona aktywność fizyczna – ruszajmy się w ciągu dnia, spacerujmy, wdychajmy tlen i spalajmy kalorie. Pamiętajmy jednak, żeby nie ćwiczyć zbyt dużo tuż przed zaśnięciem, bo może to przynieść skutek odwrotny od założonego.
  • 3.Koniec wylegiwania się – łóżko jest (głównie) od spania. Nie oglądajmy w nim telewizji, nie czytajmy i nie spożywajmy posiłków.
  • 4.Mniej kawy i herbaty – oba te napoje działają na nas pobudzająco. Pijmy je zatem przed południem, tak by wieczorem nie wywierały już na nas wpływu. To samo tyczy się oczywiście również napojów energetycznych.
  • 5. Zero papierosów – problemy ze snem to tylko jeden z wielu argumentów za rzuceniem palenia.
  • 6. Regularne pobudki – rytuały są dobre, pomagają uporządkować dzień. Przyzwyczajmy organizm do podobnych godzin wstawania rano. Wówczas powinna unormować się również godzina zasypiania.
  • 7. Rezygnacja z drzemek – krótki sen w ciągu dnia pozwala nam się zregenerować i chwilowo poczuć lepiej. Nie wpływa jednak dobrze na wieczorne zasypianie.
  • 8. Wietrzenie sypialni – najlepiej śpi się w temperaturze około 21°C. Nie przesadzajmy zatem ani z ogrzewaniem, ani z wychładzaniem pomieszczenia.
  • 9. Kolacja kilka godzin przed snem – trawienie to wysiłek dla organizmu, dlatego nie obciążajmy organizmu tym zadaniem w porze, w której chcemy zdrowo wypocząć. Jeśli przed położeniem się do łóżka doskwiera nam głód, zjedzmy coś lekkiego.
  • 10. Odpowiednie oświetlenie – światło nadaje rytm naszemu życiu. W ciągu dnia nie zamykajmy się w ciemnych pomieszczeniach, a wieczorem przygaśmy światła w mieszkaniu.

A jeśli nadal jest źle?

Problemy ze snem często wywołuje złość. Negatywne emocje mogą stanowić jedna z przyczyn zaburzeń nocnego odpoczynku. Gdy w chwilach kryzysu nie odczuwamy senności, dajmy sobie odrobinę czasu – bardzo ważnym jest oderwać się od myślenia o problemie.

W przypadku, gdy kłopot nie ustępuje, choć stosujemy się do wymienionych wcześniej zasad higieny snu, powinniśmy udać się do specjalisty.

Komentarze

Daria 2.04.2015 12:04

Bardzo pomocny artykuł.

Komentarz pojawi się po zatwierdzeniu go przez redakcję.