Stokrotka Magazyn

Miej oko na stres

Miej oko na stres

Presja związana z życiem zawodowym i osobistym niejednokrotnie przyprawia nas o zawrót głowy. Przyczyn może być wiele, ale skutek zazwyczaj ten sam – stres. I tu pojawia się pytanie: jak przejąć nad nim kontrolę i czy może stać się on naszym sprzymierzeńcem?

Przepracowanie, egzaminy, problemy rodzinne, niespodziewane życiowe zmiany czy bolesne rozstanie – przyczyn stresu może być naprawdę wiele, a wiążące się z nim uczucie niepokoju i napięcia coraz mocniej zaznacza swoją obecność w naszym codziennym życiu.

Jak to działa?

Stres może dezorganizować nasz umysł i ciało. Pod jego wpływem odczuwamy wzmożone napięcie mięśni, nasila się wydzielanie adrenaliny, szybciej bije nam serce, a nasz oddech przyśpiesza. Pojawia się suchość w gardle, bywa, iż zaczynamy intensywnie się pocić, a inne funkcje życiowe schodzą na dalszy plan.

Stres wpływa także na nasz nastrój: odczuwamy znaczne rozdrażnienie, przygnębienie, osamotnienie, obniżone poczucie własnej wartości, pewnego rodzaju podejrzliwość, lęk i złość, a także dziwne pobudzenie.

Wszystko to przekłada się na nasze zachowanie. W sytuacjach stresowych pojawiają się trudności z podejmowaniem decyzji bądź też zaczynamy działać impulsywnie. Towarzyszy nam poczucie rozchwiania, zdarzyć się też mogą nagłe wybuchy gniewu lub płaczu.

U większości osób samo słowo „stres” wyzwala nieprzyjemne napięcie, warto jednak pamiętać, iż jest to naturalna reakcja organizmu i stanowi ważny element naszego życia codziennego. Stres może mieć również pozytywne znaczenie, gdyż w sytuacji zagrożenia pobudza i mobilizuje do działania.

Jak sobie radzić?

Mówi się o trzech strategiach działania w sytuacjach stresowych, które wzajemnie się dopełniają. Po pierwsze, powinniśmy skoncentrować się na problemie, spróbować go rozpoznać, przeanalizować i rozwiązać. Po drugie, ważna jest koncentracja na własnych emocjach, próba rozładowania napięcia i nabrania dystansu. Po trzecie, możemy zacząć unikać i odwracać uwagę od źródła stresu. W tym wypadku poczujemy jedynie ulgę, ale nie rozwiążemy swojego problemu.

Warto pamiętać, że sposoby radzenia sobie ze stresem zależą od płci, wieku, osobowości, a także od rodzaju stresującej sytuacji. Nie ma gotowego szablonu, który pomoże nam poradzić sobie w sytuacjach stresora. Każdy z nas w toku doświadczeń życiowych i związanych z nimi sposobami radzenia sobie ze stresem wypracowuje swój własny, indywidualny sposób działania.

Wszystko pod kontrolą

Nie mamy wpływu na występowanie sytuacji stresowych, ale zachowanie nad nimi kontroli pozwoli nam powrócić do codziennej równowagi. Zrozumienie sposobu, w jaki działa stres powoli obniża jego destrukcyjne działanie na nasz organizm. Niezbędna do tego jest świadomość własnych reakcji i zdobyte doświadczenie, które staje się szansą do dalszego rozwoju.

Komentarz pojawi się po zatwierdzeniu go przez redakcję.