Stokrotka Magazyn

Jak efektywnie pracować w domu

Jak efektywnie pracować w domu

Masz własną firmę, często pracujesz w domu lub zdalnie, za pośrednictwem komputera, wykonujesz swoje obowiązki? Podpowiadamy, jak powinna być zorganizowana praca w domu, by efektywnie wykorzystać czas.

Znajdź odpowiednią motywację

Zastanów się, dlaczego chcesz pracować w domu. Pragniesz ograniczyć koszty wynajmu biura, wolisz działać w pojedynkę, nie chcesz tracić czasu i pieniędzy na dojazdy do odległej siedziby firmy? Rozważ wszelkie za i przeciw wybranego rozwiązania. Przemyśl dobrze, czy Twoja decyzja wypływa z Twoich własnych indywidualnych potrzeb, czy z przymusu? Jeżeli będziesz całkowicie pewna, że praca w domu to dla Ciebie dobre wyjście, łatwiej będzie Ci zorganizować obowiązki.

Praca w domu wymaga systematyczności i dyscypliny. Ustal sobie grafik codziennych zajęć – pomoże Ci w organizacji obowiązków.

Wyznacz sobie czas na pracę

Wyraźnie rozgranicz obowiązki pracownicze od tych domowych. Jeśli pracę przy komputerze przerywać będziesz gotowaniem obiadu czy robieniem prania – ani szef nie będzie z Ciebie zadowolony, ani Twój dom i jego mieszkańcy nie będą w pełni usatysfakcjonowani. Jeśli nie masz obowiązku spędzania ośmiu godzin dziennie przy telefonie, komputerze, maszynie do szycia czy innym narzędziu – sama musisz narzucić sobie pewne reguły. Załóż na przykład, że pracujesz od ósmej do dwunastej, po czym zrób sobie dwugodzinną przerwę. Następnie wróć do obowiązków firmowych na kolejne godziny. Trzymaj się grafiku – nie daj się rozproszyć przez sprawy, które zakłócą zarówno porządek pracy, jak i porządek domowy. Wbrew obiegowym opiniom, zazwyczaj dużo efektywniej pracuje się rano – kiedy nasz umysł jest wypoczęty i jesteśmy wyspani. Postaraj się od rana wykonać jak najwięcej zadań związanych z Twoją pracą zawodową. Nie pozwól, by obowiązki firmowe zabierały Ci wieczory – to czas na relaks, odpoczynek i wyciszenie się przed snem.

Zorganizuj stanowisko pracy

Jeśli masz pokój, który możesz przerobić na gabinet – zrób to. Osobne pomieszczenie, w którym znajdować się będą Twoje narzędzia pracy – jak komputer, zestaw do wykonywania biżuterii czy materiały do recenzowania – bardzo pozytywnie wpłynie na wynik Twoich starań. Niech przestrzeń będzie uporządkowana, dokładnie przemyślana, przestronna. Nie potrzebujesz wiele miejsca – nawet na kilku metrach kwadratowych można urządzić bardzo funkcjonalny gabinet. Jeżeli nie możesz wydzielić osobnego pomieszczenia do pracy, zrób sobie kącik w pokoju gościnnym lub sypialni. W miarę możliwości oddziel kącik parawanem i wyznacz w ten sposób jasną granicę między obszarem działań firmowych, a przestrzenią rodzinną.

Pielęgnuj kontakty ze współpracownikami i klientami

Nawet jeśli preferujesz pracę w samotności, dbaj o kontakty – zarówno z przełożonymi i pozostałymi pracownikami, jak i z Twoimi klientami. Formalny, mailowy, oficjalny przepływ informacji w wielu przedsiębiorstwach jest tak samo istotny, jak ten nieformalny. Czasami więcej o danym kliencie dowiesz się od kolegi lub koleżanki, którzy mieli już okazję z nim współpracować, niż z dostępnych oficjalnie źródeł. Nie wymiguj się ponadto od kontaktów towarzyskich. Fakt, że pracujesz w domu nie oznacza przecież, że przestajesz być brana pod uwagę podczas firmowych imprez. Odrobina zabawy nikomu nie zaszkodzi!

Komentarz pojawi się po zatwierdzeniu go przez redakcję.